tiistai 22. toukokuuta 2012

Homsantuu täällä hei.

Puhelimen kalenteri sanoi, että tänään olisi neuvola. Neuvolakorttiin sen sijaan oli omin kätösin raapustettu ajankohdaksi vasta torstai. Tajusin epäsuhdan noin 09.05 tänään aamulla. Se mahdollinen aika oli varattu varttia vaille kymmeneksi.

Sitä voisi äkkiseltään kuvitella, että tällaisessa ongelmallisessa tilanteessa olisi mahdollisuus vaikkapa pirauttaa neuvolaan ja kysäistä, josko paikalle olisi saavuttava puolen tunnin päästä vai vasta kahden päivän kuluttua. Valitettavasti neuvolatädin puhelinaika on arkisin 12-13, minkä ulkopuolella puhelu ohjautuu kunnan kypsyneeseen puhelinvaihteeseen, josta kerrotaan, että neuvolatädin puhelinaika on arkisin 12-13. Neuvolan toimisto sen sijaan palvelee ajanvarausasioissa - arkisin kello 8-9. Tämän ajan ulkopuolella vastaaja kertoo neuvolatädin puhelinajan olevan arkisin 12-13 ja ajanvarausasioiden hoituvan arkisin 8-9. Kiitos hei.

No ei kait siinä. Neuvola on onneksi melkein naapurissa, joten ei ollut ongelma eikä mikään kävellä paikan päälle tiedustelemaan asiaa. Tuli vain mieleen, että kun silloin alkuaikoina kovasti kehotettiin soittamaan heti, jos tulee pienintäkin kysyttävää tai huolta, niin täytyy sanoa, että aika säntillisiä nämä (muut) täkäläiset odottajat, jos ne kykenevät optimoimaan huolensa ja kysyttävänsä arkipäiviksi kello kahdentoista ja kolmentoista välille.

Niin, ja torstainahan se neuvola-aika sitten kuitenkin oli.

4 kommenttia:

  1. Oon monta kertaa miettinyt tuota ihan samaa noiden neuvolan soittoaikojen suhteen! Ja muutaman kerran myös TODELLA harmillisesti missannut soittoajan työkiireiden keskellä. Tollaset on tosi ärsyttäviä, kun ei voi edes aikaa tarkistaa!

    VastaaPoista
  2. Niinpä. Ja kun nykyään kaiken maailman kioskin takanurkkaan perustetuilla kampaamoillakin alkaa olla jo jonkinlainen verkkoajanvarausjärjestelmä, niin luulisi sellaisen onnistuvan myös kunnalliselta terveyspalvelujärjestelmältäkin, jos ei kerran porukkaa riitä vastaamaan puhelimeen pitkin päivää.

    Sokerirasituksen pystyi esimerkiksi kätevästi varaamaan netistä ja tarkistamaan oman ajanvarauksensa myöhemmin, taisipa sieltä tulla joku sähköpostimuistutuskin. Pitänee ehkä siis kirjoitella joku aloite neuvolan palautelaatikkoon vastaavanlaisen järjestelmän käyttöönotosta. Voivat sitten kahvihuoneessa ryystää kahvit väärään kurkkuun sille naureskellessaan.

    VastaaPoista
  3. Sama asia on aiheuttanut päänvaivaa tännekin suuntaan. Toinen vähintään yhtä haastava asia on ollut saada lapsi lääkäriin samana tai seuraavana päivänä. En tiedä onko yleinen käytäntö, että terveyskeskuksessa samalle päivälle ei anneta lääkäriaikoja, vaikka soittaisi heti aamulla, mutta todella inhottavaa on mennä sairaan lapsen kanssa pariksi tunniksi istumaan päivystykseen sen takia, että vanhempi saisi sairaslomatodistuksen työnantajalle lapsen flunssan vuoksi tai että lapsen korvat tarkastettaisiin.

    Olen pohtinut niitä kattavia sairasvakuutuksia, jotka oikeuttavat sairastilanteissa menemään suoraan yksityislääkärille. Pojalla oli vauvana tällainen, mutta kun hän oli (ja on vieläkin ollut) terve, lakkautin kalliin vakuutuksen. Tyttären kanssa tällainen olisi taas ollut hyvä. Yksityisneuvolaanhan ne eivät kyllä oikeuta, mutta sitten voisi luopua neuvolakäynneistä ja käydä suoraan lastenlääkärillä vaikka sitten pikkuihottuman vuoksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa siltä, että palveluntarpeen rajoittamisessa yleisin keino on näköjään palvelun saannin yletön hankaloittaminen. Ja kyllähän se tietysti toimii..paha on mitään aikaa varata, jos kukaan ei toisesta päästä vastaa.

      Omia tk-kokemuksia on takana aika vähän, mutta täällä sairaslomatodistuksen työnantajalle sai kyllä ihan joltain terveydenhoitajalta lyhyellä jonotuksella. Oli kyllä varmaan tuuriakin matkassa, kun sattui niin vähän muita jonottajia olemaan samaan aikaan. Eikä se saikkupaperi tietysti paljon auta, jos haluaisi samalla tietää, onko tarvetta muunkinlaiselle hoidolle kuin kotona lepäilylle.

      Me päädyttiin ottamaan Nysälle juuri tuollainen vauvavakuutus. Vaikka kaikkeni olenkin tehnyt mm. niiden allergioiden ehkäisemiseksi, niin oman lapsuudenaikaisen sairaushistoriani valossa se tuntui aika järkevältä sijoitukselta. Enemmän silti toivon, että menisivät niin sanotusti rahat hukkaan sen osalta.

      Poista

Tietoja minusta