keskiviikko 19. syyskuuta 2012

Epäkunnossa.

Rattaatonta elämää suunnitellessani en oikeastaan missään vaiheessa tullut ajatelleeksi, mitä sitten tekisin, jos en jostain syystä joskus kykenisikään kantamaan lasta. Ajattelin kai, ettei niin vain voi käydä. Ja tadaa - täällä sitä nyt sitten kyhjötetään kotona kantokyvyttöminä, kiitos ristiäisten ja viime maanantaisen mummolan reissun. Lapsi kun sattui ristiäisissään nukahtamaan noin vartti ennen tilaisuuden alkua syliini, enkä venäläisen tuttiruletin pelossa uskaltanut häntä juuri liikuttaa, joten koko pitkähkö seremonia vietiin läpi lapsosta toisella käsivarrella roikottaen. Siihen päälle viikonlopun kanniskelut ja muutama tunti jäykkää autoilua mummolaan ja takaisin, ja näin ollaankin päästy tilanteeseen, jossa selkä on tyytyväinen lähinnä vaakatasossa ja liikkumatta - ja elämä kantoreppulapsen kanssa muuttunut haastavasti hankalaksi..

Nyt ollaan sitten surffailtu rataskauppoja läpi, ja melkein jo ostettukin yhdet. Monen sadan euron investointi tietysti hirvittää, mutta tulin tuossa laskeneeksi, että paikallista joukkoliikennettä hyödyntämällä rattaat maksavat itsensä ennen pitkää takaisin. Niiden kanssa kun pääsen suhailemaan ilmaiseksi toisin kuin kantoreppua käyttämällä. Onko tämä nyt vähän ironista, vai kuvittelenko vain? Vielä kun tuon ristiäisten tiimellyksessä hajonneen jääkaappipakastimenkin saisi jotenkin maksamaan itsensä takaisin.

Rattaita saa rataskaupasta ja jääkaappeja jääkaappikaupasta. Hyväntuuliset vauvat sen sijaan tuntuvat olevan kiven alla näillä main. Lähes viinirypäleiksi muuttuneensa (äidin) ruokavaliosta ei ole ollut ratkaisevaa apua vauvan itkuisuuteen ja muuhun huonotuulisuuteen, joten huomenna käydään kokeilemassa, olisiko osteopatiasta jotain apua. 

6 kommenttia:

  1. Vaikkei aihe sinänsä kosketa, olen miettinyt tuota vaunujen ilmaiskyytiä myös. Mutta olisikohan taustalla ihan kätevyysperiaate? Että kun vaunut menevät kuitenkin keski/takaovista sisään, menisi bussilla seisoessa hirveän kauan aikaa, jos äiti kipaisisi maksamaan eikä bussi tietenkään voi silloin liikkua. Kai se on sitten taloudellisestikin kannattavampaa, kun vaunut eivät turhia hidasta matkaanlähtöä?
    Joka tapauksessa luulen, että jos joku nostaisi aiheesta haloon ja vaatisi kaikille vauvakuskeille ilmaiskyytejä, koituisi päätös todennäköisemmin vaunuilijoiden tappioksi kuin kantoreppuilijoiden iloksi.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmeisesti pohjimmiltaan vaunujen ilmaiskyydissä on kyse siitä, ettei lasta/vaunuja saa jättää hetkeksikään yksin, jolloin busseissa pitäisi vaunujen sisääntulo ohjata etuovesta tai hoitaa lipunmyynti jotenkin muuten. Eihän tämä todellisuudessa matkakorttien aikana ole mikään ongelma - onhan niitä matkakorttilukijoita ratikoissakin joka oven luona, mutta kai näissä tosiaan ideana on se, että huoltajan on hyvä pysyä niissä rattaissa kiinni mahdollisten vahinkojen välttämiseksi. Ja tietysti tuo sujuvuusnäkökulma ihan yhtä lailla.

      En ajattele, että vauvakuskit suhteessa esimerkiksi eläkeläisiin olisivat mitenkään etuoikeutettuja ilmaiskyyteihin, joten sinällään tämä vaunukyytien maksuttomuus on vain hieno bonus, enkä kyllä mitenkään katkerana omia matkojani maksa nytkään. Vaunut vain tuntuvat aiheuttavan kanssamatkustajille enemmän tai vähemmän ärsytystä, joten sikäli on ironista, että niiden kanssa pääsee ilmaiseksi, mutta hyvin harmittoman kantorepun kanssa ei.

      Vaan voi veljet, miten vaikea on valita omiaan kaikista miljoonista rattaista.

      Poista
    2. Sysää homma matemaatikolle, eikös rattaiden valinta tapaa kuulua niihin vauvaelämän miehisiin puoliin? ;) A:n alaan liittyvällä, miesvaltaisella foorumilla ei kuulemma ole ketjuja noin niinkuin perhe-elämästä yleensä, mutta sitäkin pidempi vaunuketju kaiken maailman nippelivertailuineen. :D

      Henk.koht. toivon, että tulevaisuudessa selkä kestää ja muksu viihtyy repussa, sillä talossamme ei ole hissiä ja vaikka vaunuille on tämän vuoksi järjestetty oma varasto, pitää sinne päästäkseen mennä jyrkkä liuska alas, pidellä vaunuja liuskalla avatessa sen päässä olevaa ovea ja mennä vielä toisestakin kapeasta ovesta. En usko, että yksin sellaisesta selviäisi, siinä taiteilussa kun ei uskaltaisi vauvaa vaunuissa pitää. Hädin tuskin saan tuolta omaa fillarianikaan ylös ja ulos. Kuka lie noin kätevän varastopaikan suunnitellut.
      Eli tulen rikkomaan selkäni minäkin.

      Poista
    3. Meillä taidan kyllä minä olla kiinnostuneempi vaunujen ominaisuuksista, joten ihan täysin Matemaatikon päätettäväksi en sitä uskaltaisi jättää - meillä kun on näiden tyyliasioiden suhteen aika erilainen maku. Nyt rattaat on kuitenkin valittu ja puolisolla hyväksytetty, joten enää pitää toivoa, että ovat hyvät työnnellä.

      Meillähän ei mitään vaunuvarastoa ole ollenkaan, mutta taloyhtiöltä ollaan nyt saatu epävirallinen lupa käyttää jotain mystistä komeroa vaunujen säilytykseen. Tämän valitun mallin pitäisi kyllä kuulemma myös taittua hyvin pieneen tilaan (vaikkei sitä pientäkään tilaa kyllä meiltä löydy).

      Suosittelen muuten olemaan paljon fiksumpi kuin minä, ja oikeasti treenaamaan sen selän huippukuntoon jo ennen raskautumista. Sillain voi varmaan ainakin vähän ehkäistä sitä selän hajoamista. Piti mun itsekin niin tehdä, mutta se nyt vaan jotenkin jäi..

      Poista
  2. Kaikissa kaupungeissahan ei tuota ilmaiskyytimahdollisuutta ole, mikä on kyllä oikeasti turvallisuusriski, kun linja-autokyyti on niin nykivää kovine kiihdytyksineen ja jarrutteluineen. Rattaiden lukot saattavat aueta näiden aikana ja jos rattaista ei ole joku pitämässä silloin kiinni, voi lapsi pudota rattaista (koettu on) tai törmätä rattailla bussin seinään raajan jäädessä väliin (koettu tämäkin).

    Me ostettiin alkuun jotkut edulliset kivannäköiset rattaat, jotka olivatkin sitten hankalat työntää ja kääntää ja kokoontaittaminen oli työlästä. Nämä sitten hajosivatkin heti lyhyen takuuajan jälkeen ja päätin hankkia oikeasti laadukkaat pelit. Kavereiden suositusten ja googlettelun perusteella hankin Teutonian Timmyt (2006) ja olin niihin koko käyttöajan kaikin puolin todella tyytyväinen. Olivat jokseenkin hintavat, mutta kestävyytensä Timmyjä varmasti löytyy käytettynäkin (meilläkin lojuu yhdet tarpeettomana varastossa, mutta taitavat olla teistä liian kaukana). Timmyt saa nopeasti kasaan, niihin mahtuu tarvittaessa paljon tavaraa, suojasivat lapsen hyvin sateelta ja tuulelta, kun kuomu kääntyy jalkoihin saakka ja ovat kevyet (mikä etu esim liukuportaissa jne) sekä kääntyvät sulavasti.

    Mielipiteitä rattaista löytyy varmasti paljon ja joku toinen taas suosittelisi jotain toista merkkiä. Hyvien kokemusten myötä olen tullut sen verran merkkiuskolliseksi, että tulen hankkimaan Teutoniat, jos joskus vielä tulee perheenlisäystä. Tässä vielä linkki, jos haluat vilkaista: http://www.lastenturva.fi/tuote/teutonia-timmy-kuomuratas/4567890872125472/

    Ja tosi harmillista tuo selän kipeytyminen. Mullekin tuli välilevyn pullistuma lannerankaan, kun nuorimmainen oli vauva ja se oli kyllä hankalaa. Aika mahdotonta yrittää noudattaa jotain nostelukieltoja, kun on vauva hoidettavana. Toivottavasti sulla ei kuitenkaan sellaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Auts! Ei se rattaiden kanssa matkustamisen maksuttomuus ihan turha etuus tosiaan ole..täällä se tuntuu silti vähän närästävän kanssamatkustajia, enkä toisaalta yhtään ihmettele, kun ainakin busseissa ja ratikoissa nököttää niitä leimauslaitteita myös siinä rattaille varatun tilan vieressä.

      Piti käydä vilkaisemassa noita teutonioita, vaikka oma valinta olikin jo viittä vaille tehty. Aika hyvä hinta-laatu -suhde noissa näyttää olevan. Itse kaipasin kuitenkin kääntyviä etupyöriä/pyörää, joten timmyjen sijaan päädyttiin nyt tilaamaan baby joggerit. Passaavat sitten mahdollisesti tulevaisuudessa myös juoksurattaina.

      Selän varominen vauvan kanssa on tosiaan aika absurdi idea. Mietin tuossa juuri eilen, että voisikohan mies saada sairaslomaa töistä, jos vaimo on liian kipeä hoitamaan lasta..

      Poista

Tietoja minusta